Att bildskapa medvetet - hur man genom tanke och handling kan tydliggöra barns bildskapande i förskolan
Sammanfattning
Vårt arbete avser att belysa hur barns bildskapande i förskolan kan bedrivas medvetet
och ge barn det mest gynnsamma lärandet, samt se närmare på om pedagoger vet hur
de kan bedriva en sådan verksamhet. Detta för att vi misstänker att pedagoger inte är
medvetna om bildskapandets betydelse och därför inte har ett tydligt syfte med det.
På vilket sätt bildskapande kan vara viktigt i förskolan, hur pedagoger medvetet kan
bedriva bildskapande och vilken utveckling som kan ske hos barn genom
bildskapande, är våra frågeställningar. Vi har intervjuat pedagoger verksamma i
förskolan för att få en inblick i pedagogers tankar kring barns bildgestaltning. Vi har
fördjupat oss i forskning och teorier kopplade till vårt ämne och jämfört dessa med
resultatet av våra intervjuer, samt med våra egna tankar. Vi kan se att de pedagoger vi
intervjuat anser att bildskapande är av vikt och bör ingå i förskolans verksamhet. Vi
har dock uppfattat att de inte förstår de övergripande syftena och därför inte kan
bedriva en bildskapande verksamhet med barnens mest gynnsamma lärande till följd.
Därför har vi till sist sammanfattat förslag på hur man kan arbeta medvetet med barns
bildgestaltning.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Westemar, Christine
Hansson, Malin
Nyckelord
Bildskapande
bild
skapande verksamhet
estetisk
Språk
sv