• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KUNSKAP ÄR MAKT: En jämförande analys av kursplaner i engelska för gymnasieskolan med språkkunskap, kunskapssyn och makt i fokus.

Sammanfattning
De frågor uppsatsen fokuserar på är vad det är för kunskapssyn som präglar Lgy 70 och Lpf 94, och vem besitter makten i det postmoderna klassrummet. Vår undersökning är baserad på litterära källor därför har vi valt att använda oss av en kvalitativ innehållsanalys för att på bästa sätt kunna synliggöra läroplanernas olika kunskapssyner. Vi har använt oss av ett diskursanalytiskt förhållningssätt till läroplanerna. Läroplanerna blir meningsfyllda först när de sätts in i ett kontextuellt sammanhang. Viktigt är även förändringarna inom pedagogiken genom historien. Vi har använt oss av den hermeneutiska tolkningsspiralen där vi försöker se delarna som en del i helheten och tolka fenomen genom att försöka se betydelsen för oss människor i vår upplevda och subjektiva livsvärld. För att kunna sätta sig in i hur kunskapssynen har utvecklats fram till dagens samhälle så har vi gjort en idéhistorisk eller kunskapsteoretisk undersökning där vi detaljerat går in i de historiska epokernas inverkan på kunskapssynen med representanter från filosofin i fokus och med dess idéer kring kunskap och samhälle. Vi diskuterar också hur kunskapssynen gestaltas idag och om maktkonstruktioner i skolans sfär. Vi har i uppsatsen kommit fram till att respektive kursplaner Lgy 70 och Lpf 94 har tydlig prägel på kunskapssynerna genom historien. Lgy 70 har dominerande inslag av positivistisk kunskapssyn men man kan finna spår av ett mer demokratiskt synsätt och vissa postmoderna tankar. Lpf 94 är tydligt författad med sociokulturell teori som bas där kultur och de mänskliga villkoret är i fokus. Betydelsen för läraryrket är vi ser att den framtida lärarens största egenskaper bör vara förändringsbenägenhet, flexibilitet samt kritiskt granskande och reflekterande för att synliggöra maktkonstruktioner i klassrummet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18442
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18442_1.pdf (178.5Kb)
Datum
2008
Författare
Frid, Anniqa
Schnell, Christian
Nyckelord
Makt
kunskapssyn
språkkunskap
Lgy 70
Lpf 94
m
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV