• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det nödvändiga samarbetet? En studie om hur idrottslärare kan utveckla undervisningen

Sammanfattning
Syfte Syftet med studien är att undersöka samarbetet mellan skolor och idrottsföreningar och vilken inställning idrottslärare har till ett samarbete. Frågeställningar · Finns det något samarbete mellan skolor och idrottsföreningar? · Hur bedrivs samarbetet mellan skola och idrottsförening rent praktiskt? · Hur är lärarnas inställning till samarbete med en idrottsförening? · Vad innebär projekten Handslaget och Idrottslyftet? · Hur mycket pengar har utbetalats till föreningar i kommunen för samarbete med skolor? Metod och material Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med ett kvantitativt inslag. Den kvalitativa studien bygger på intervjuer med åtta stycken idrottslärare, verksamma i år 7-9 i grundskolan. Vid intervjuerna användes semistrukturerade frågor. Det kvantitativa inslaget i studien bygger på statistik från Västergötlands IF beträffande samarbeten mellan skolor och idrottsföreningar inom Handslaget och Idrottslyftet. Resultat Resultatet visar att samarbetet mellan idrottsföreningar och skolor inom år 7-9 inom kommunen är dåligt utvecklat. I intervjuer har det framkommit att de flesta ser flertalet fördelar med ett samarbete och som orsaker till varför ett samarbete inte finns nämns faktorer som tid, pengar och engagemang från såväl idrottslärare som idrottsförening. Studien visar också på lyckade projekt beträffande hur man kan bedriva sin verksamhet på skolorna för att få fler elever fysiskt aktiva och öka möjligheterna för idrottslärare att lyckas med sitt uppdrag. Betydelse för läraryrket Studiens relevans för idrottslärarens yrke är väsentlig. Den visar vilka möjligheter ett samarbete med en idrottsförening skulle innebära och vilka möjligheter det finns för skolor att med hjälp av Handslaget och Idrottslyftet utveckla sin verksamhet. Det krävs ett ökat engagemang och en förändring av inställningen från såväl idrottslärare som idrottsföreningar. Riksidrottsförbundet bör också fundera på hur man skall få ut information om Handslaget och Idrottslyftet och fundera på om man kan rikta mer av pengarna direkt till skolorna för att RF:s egna mål för samarbetet skall uppnås.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18448
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18448_1.pdf (612.5Kb)
Datum
2008
Författare
Abrahamsson, Daniel
Berglund, Lena
Nyckelord
Samarbete
idrottsundervisning
fysisk aktivitet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV