• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Familjeklass ­ "... påverkar man en kugge får det återverkningar i hela systemet."

Abstract
Syfte Syftet är att undersöka hur ett arbete med Familjeklass kan se ut. Vi har valt att se det ur ett samarbets- samt ett arbetsperspektiv. Valet föll på att se det från familjeklasspedagogen, mentorn, eleven och förälderns synvinkel. Huvudfråga Vår huvudfråga lyder: Hur ser familjeklasspedagogerna, mentorn, eleven och föräldrarna på arbetet i och inför Familjeklassen och hur påverkar ett deltagande i Familjeklassen samarbetet parterna emellan? Metod Vi har genomfört kvalitativa intervjuer, samtal och observationer med familjeklasspedagogerna, mentorerna, eleverna och föräldrarna. Intervjuerna bandades och skrevs ut. Valet föll på att göra en hermeneutisk tolkning av svaren. Material Vårt insamlade material består av kvalitativa intervjuer med 2 familjeklasspedagoger, 2 föräldrar och 2 elever i familjeklass samt 3 mentorer med elever i Familjeklassen. Vi har efter intervjuerna gjort en hermeneutisk tolkning av våra intervjusvar. I materialet ingår även våra samtal och observationer. Resultat Vi har kommit fram till att ett arbete mellan förälder och barn stärks genom ett deltagande i Familjeklassen. Elevens ordinarie lärare har ökat sitt samarbete med familjeklasspedagogerna men inte med hemmet. Skolans samarbete har ökat med eleverna i fråga och det krävs till viss del en större arbetsinsats från mentorer och pedagoger. Den "Lilla gruppen" tycks vara en bra grund för lärande hos eleverna i undersökningen. Mentorerna önskar mindre klasser och ett större samarbete med föräldrarna inom skoldagen. Betydelse för läraryrket Att få en inblick i hur ett arbete i Familjeklass ter sig ger en uppfattning om hur viktigt ett samarbete mellan hem och skola är. Att arbeta lösningsinriktat är vanligt i skolan men det är även styrt enligt våra styrdokument. Familjeklassen är ett arbetssätt där man arbetar lösningsinriktat för att lösa problemen eleven har i sin socialiseringsprocess.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18457
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18457_1.pdf (612.7Kb)
Date
2008
Author
Billing Torstensson, Jenny
Eklöw, Kristina
Keywords
samverkan
samarbete
Familjeklass
lösningsinrikt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV