• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Familjeklass ­ "... påverkar man en kugge får det återverkningar i hela systemet."

Sammanfattning
Syfte Syftet är att undersöka hur ett arbete med Familjeklass kan se ut. Vi har valt att se det ur ett samarbets- samt ett arbetsperspektiv. Valet föll på att se det från familjeklasspedagogen, mentorn, eleven och förälderns synvinkel. Huvudfråga Vår huvudfråga lyder: Hur ser familjeklasspedagogerna, mentorn, eleven och föräldrarna på arbetet i och inför Familjeklassen och hur påverkar ett deltagande i Familjeklassen samarbetet parterna emellan? Metod Vi har genomfört kvalitativa intervjuer, samtal och observationer med familjeklasspedagogerna, mentorerna, eleverna och föräldrarna. Intervjuerna bandades och skrevs ut. Valet föll på att göra en hermeneutisk tolkning av svaren. Material Vårt insamlade material består av kvalitativa intervjuer med 2 familjeklasspedagoger, 2 föräldrar och 2 elever i familjeklass samt 3 mentorer med elever i Familjeklassen. Vi har efter intervjuerna gjort en hermeneutisk tolkning av våra intervjusvar. I materialet ingår även våra samtal och observationer. Resultat Vi har kommit fram till att ett arbete mellan förälder och barn stärks genom ett deltagande i Familjeklassen. Elevens ordinarie lärare har ökat sitt samarbete med familjeklasspedagogerna men inte med hemmet. Skolans samarbete har ökat med eleverna i fråga och det krävs till viss del en större arbetsinsats från mentorer och pedagoger. Den "Lilla gruppen" tycks vara en bra grund för lärande hos eleverna i undersökningen. Mentorerna önskar mindre klasser och ett större samarbete med föräldrarna inom skoldagen. Betydelse för läraryrket Att få en inblick i hur ett arbete i Familjeklass ter sig ger en uppfattning om hur viktigt ett samarbete mellan hem och skola är. Att arbeta lösningsinriktat är vanligt i skolan men det är även styrt enligt våra styrdokument. Familjeklassen är ett arbetssätt där man arbetar lösningsinriktat för att lösa problemen eleven har i sin socialiseringsprocess.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18457
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18457_1.pdf (612.7Kb)
Datum
2008
Författare
Billing Torstensson, Jenny
Eklöw, Kristina
Nyckelord
samverkan
samarbete
Familjeklass
lösningsinrikt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV