Familjeklass "... påverkar man en kugge får det återverkningar i hela systemet."
Sammanfattning
Syfte
Syftet är att undersöka hur ett arbete med Familjeklass kan se ut. Vi har valt att se det ur ett samarbets- samt ett
arbetsperspektiv. Valet föll på att se det från familjeklasspedagogen, mentorn, eleven och förälderns synvinkel.
Huvudfråga
Vår huvudfråga lyder:
Hur ser familjeklasspedagogerna, mentorn, eleven och föräldrarna på arbetet i och inför Familjeklassen och hur
påverkar ett deltagande i Familjeklassen samarbetet parterna emellan?
Metod
Vi har genomfört kvalitativa intervjuer, samtal och observationer med familjeklasspedagogerna, mentorerna,
eleverna och föräldrarna. Intervjuerna bandades och skrevs ut. Valet föll på att göra en hermeneutisk tolkning av
svaren.
Material
Vårt insamlade material består av kvalitativa intervjuer med 2 familjeklasspedagoger, 2 föräldrar och 2 elever i
familjeklass samt 3 mentorer med elever i Familjeklassen. Vi har efter intervjuerna gjort en hermeneutisk
tolkning av våra intervjusvar. I materialet ingår även våra samtal och observationer.
Resultat
Vi har kommit fram till att ett arbete mellan förälder och barn stärks genom ett deltagande i Familjeklassen.
Elevens ordinarie lärare har ökat sitt samarbete med familjeklasspedagogerna men inte med hemmet. Skolans
samarbete har ökat med eleverna i fråga och det krävs till viss del en större arbetsinsats från mentorer och
pedagoger. Den "Lilla gruppen" tycks vara en bra grund för lärande hos eleverna i undersökningen. Mentorerna
önskar mindre klasser och ett större samarbete med föräldrarna inom skoldagen.
Betydelse för läraryrket
Att få en inblick i hur ett arbete i Familjeklass ter sig ger en uppfattning om hur viktigt ett samarbete mellan hem
och skola är. Att arbeta lösningsinriktat är vanligt i skolan men det är även styrt enligt våra styrdokument.
Familjeklassen är ett arbetssätt där man arbetar lösningsinriktat för att lösa problemen eleven har i sin
socialiseringsprocess.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Billing Torstensson, Jenny
Eklöw, Kristina
Nyckelord
samverkan
samarbete
Familjeklass
lösningsinrikt
Språk
sv