Samspel i förskolan, observations studie på en förskola
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vår undersökning är att fördjupa oss i ämnet samspel och undersöka hur ett samspel fungerar i en
förskola mellan pedagog och barn. För att få svar på vårt syfte har vi ställt oss följande frågor.
Hur ser ett bra fungerande samspel ut?
Är det viktigt att pedagoger som arbetar i förskolan har kunskap om samspelets betydelse?
Hur fungerar samspelet i matsituationer?
Hur fungerar samspelet i samlingar?
Hur fungerar samspelet ute på gården?
För ett bra fungerande samspel mellan pedagog och barn säger tidigare forskning: för att samspelet skall fungera
bra behöver pedagogen lyssna och samtala med barnen, samt upprepa vad barnen säger för att vara säker på att
den har förstått barnet rätt. I samspelet behöver pedagogen bekräfta barnen och vara medveten om sin
definitionsmakt gentemot barnen. En pedagog bör ha en självreflektion och känna barnen i barngruppen. I
förskolan vi var och observerade på visade på ett bra fungerande samspel och pedagogerna hade den kunskapen
om samspelets betydelse. Pedagogerna lyssnade på barnen och var intresserade av vad barnen hade att säga.
Pedagogerna på förskolan anser vi har en självreflektion, det kan vi se eftersom de inte förkastar vad barnen har
att säga.
Utifrån forskningen som vi har läst anser vi att det är av stor vikt att blivande pedagoger har en god kunskap om
samspelets betydelse. Med ett bra samspel anser vi underlättar inlärning, det menar vi med att har barnen en
trygg och tillåtande relation med pedagogerna blir lusten till att lära större. Innan vi fokuserar oss på inlärning
anser vi, som forskaren Hundeide att man måste bygga en trygg relation med gruppen. Det vi slutligen kan fråga
oss är varför inte samspelet fungerar bra på många förskolor? Har inte alla pedagoger den medvetenheten eller
kunskapen om samspelets betydelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Nilsson, Karolina
Linusson, Petra
Keywords
Samspel
barn
pedagog
kommunikation
Language
sv