• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samspel i förskolan, observations studie på en förskola

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är att fördjupa oss i ämnet samspel och undersöka hur ett samspel fungerar i en förskola mellan pedagog och barn. För att få svar på vårt syfte har vi ställt oss följande frågor. Hur ser ett bra fungerande samspel ut? Är det viktigt att pedagoger som arbetar i förskolan har kunskap om samspelets betydelse? Hur fungerar samspelet i matsituationer? Hur fungerar samspelet i samlingar? Hur fungerar samspelet ute på gården? För ett bra fungerande samspel mellan pedagog och barn säger tidigare forskning: för att samspelet skall fungera bra behöver pedagogen lyssna och samtala med barnen, samt upprepa vad barnen säger för att vara säker på att den har förstått barnet rätt. I samspelet behöver pedagogen bekräfta barnen och vara medveten om sin definitionsmakt gentemot barnen. En pedagog bör ha en självreflektion och känna barnen i barngruppen. I förskolan vi var och observerade på visade på ett bra fungerande samspel och pedagogerna hade den kunskapen om samspelets betydelse. Pedagogerna lyssnade på barnen och var intresserade av vad barnen hade att säga. Pedagogerna på förskolan anser vi har en självreflektion, det kan vi se eftersom de inte förkastar vad barnen har att säga. Utifrån forskningen som vi har läst anser vi att det är av stor vikt att blivande pedagoger har en god kunskap om samspelets betydelse. Med ett bra samspel anser vi underlättar inlärning, det menar vi med att har barnen en trygg och tillåtande relation med pedagogerna blir lusten till att lära större. Innan vi fokuserar oss på inlärning anser vi, som forskaren Hundeide att man måste bygga en trygg relation med gruppen. Det vi slutligen kan fråga oss är varför inte samspelet fungerar bra på många förskolor? Har inte alla pedagoger den medvetenheten eller kunskapen om samspelets betydelse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18460
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18460_1.pdf (228.8Kb)
Datum
2008
Författare
Nilsson, Karolina
Linusson, Petra
Nyckelord
Samspel
barn
pedagog
kommunikation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV