Perspektiv på kulturer en textanalys av lärobokstexter i engelska.
Abstract
Sammanfattning
Syfte och metod
Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken bild som ges av engelsk språkiga kulturer i
läroböcker i engelska. Undervisningen har som ett mål att elever får kunskaper om vardagsliv,
samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska är central. Undersökningen syftar
bl.a. till att se om målet uppfylls i läroböckerna, genom en textanalys.
Material
Sammanlagt sex läroböcker för årskurs 7-9 ingår i det undersökta materialet
Resultat
Resultatet visar att innehållet i läroböckerna när det gäller kulturaspekten är inriktade på
uppgifter om geografi, djur och natur. Stoffet är ofta enahanda och ger inte den kunskap som
styrdokumenten efterfrågar. Väldigt lite av innehållet berör egentligen samhälle och
kulturtraditioner och ger inte möjlighet till jämförelse med elevens egna erfarenheter, vilket
också kursplaner anger som ett mål. Historiskt material dominerar istället för aktuellt material
om dagens samhälle, vilket eleverna borde lära sig om. Läromedelsproducenterna förefaller
också ha en uppfattning om att det existerar en enhetskultur, mångfalden inom ett land berörs
sällan.
Betydelse för läraryrket
Konsekvenserna för läraryrket är att en kritisk granskning av läromedel är viktig för lärare.
Innehåll och stoff kan behöva kompletteras med annat material för att eleverna skall ges
möjlighet att förvärva den efterfrågade kunskapen och ges tillfälle till jämförelse, reflektion
och diskussion, likaså för att skapa motivation och intresse för lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Veivo, Tuire
Keywords
läromedelsgranskning
engelska
kultur
vardagsliv
Language
sv