• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perspektiv på kulturer ­ en textanalys av lärobokstexter i engelska.

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte och metod Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken bild som ges av engelsk språkiga kulturer i läroböcker i engelska. Undervisningen har som ett mål att elever får kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska är central. Undersökningen syftar bl.a. till att se om målet uppfylls i läroböckerna, genom en textanalys. Material Sammanlagt sex läroböcker för årskurs 7-9 ingår i det undersökta materialet Resultat Resultatet visar att innehållet i läroböckerna när det gäller kulturaspekten är inriktade på uppgifter om geografi, djur och natur. Stoffet är ofta enahanda och ger inte den kunskap som styrdokumenten efterfrågar. Väldigt lite av innehållet berör egentligen samhälle och kulturtraditioner och ger inte möjlighet till jämförelse med elevens egna erfarenheter, vilket också kursplaner anger som ett mål. Historiskt material dominerar istället för aktuellt material om dagens samhälle, vilket eleverna borde lära sig om. Läromedelsproducenterna förefaller också ha en uppfattning om att det existerar en enhetskultur, mångfalden inom ett land berörs sällan. Betydelse för läraryrket Konsekvenserna för läraryrket är att en kritisk granskning av läromedel är viktig för lärare. Innehåll och stoff kan behöva kompletteras med annat material för att eleverna skall ges möjlighet att förvärva den efterfrågade kunskapen och ges tillfälle till jämförelse, reflektion och diskussion, likaså för att skapa motivation och intresse för lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18462
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18462_1.pdf (129.2Kb)
Datum
2008
Författare
Veivo, Tuire
Nyckelord
läromedelsgranskning
engelska
kultur
vardagsliv
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV