Show simple item record

dc.contributor.authorVeivo, Tuireswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:04:36Z
dc.date.available2008-10-30T08:04:36Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18462
dc.description.abstractSammanfattning Syfte och metod Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken bild som ges av engelsk språkiga kulturer i läroböcker i engelska. Undervisningen har som ett mål att elever får kunskaper om vardagsliv, samhälle och kulturtraditioner i några länder där engelska är central. Undersökningen syftar bl.a. till att se om målet uppfylls i läroböckerna, genom en textanalys. Material Sammanlagt sex läroböcker för årskurs 7-9 ingår i det undersökta materialet Resultat Resultatet visar att innehållet i läroböckerna när det gäller kulturaspekten är inriktade på uppgifter om geografi, djur och natur. Stoffet är ofta enahanda och ger inte den kunskap som styrdokumenten efterfrågar. Väldigt lite av innehållet berör egentligen samhälle och kulturtraditioner och ger inte möjlighet till jämförelse med elevens egna erfarenheter, vilket också kursplaner anger som ett mål. Historiskt material dominerar istället för aktuellt material om dagens samhälle, vilket eleverna borde lära sig om. Läromedelsproducenterna förefaller också ha en uppfattning om att det existerar en enhetskultur, mångfalden inom ett land berörs sällan. Betydelse för läraryrket Konsekvenserna för läraryrket är att en kritisk granskning av läromedel är viktig för lärare. Innehåll och stoff kan behöva kompletteras med annat material för att eleverna skall ges möjlighet att förvärva den efterfrågade kunskapen och ges tillfälle till jämförelse, reflektion och diskussion, likaså för att skapa motivation och intresse för lärande.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectläromedelsgranskningswe
dc.subjectengelskaswe
dc.subjectkulturswe
dc.subjectvardagslivswe
dc.titlePerspektiv på kulturer ­ en textanalys av lärobokstexter i engelska.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record