• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor

Abstract
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utveckling genom leken. Frågeställning: Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i leken? Hur ser pedagogerna på sambandet mellan lek och lärande? Har det någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när man tar tillvara på leken för utveckling och lärande? Metod/Material Vi har använt oss av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade och ostrukturerade frågor. Vi har använt oss av litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelse för lärande och utveckling. Resultat: Pedagogerna i vår studie inom både Reggio Emilia och Montessoriförskolorna anser att leken är viktig för lärande och utveckling. Resultatet av undersökningen visade att det inte har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande genom leken. Även den forskning vi tagit del av har visat att leken är ett viktigt verktyg när det gäller barns lärande och utveckling i förskolan. Betydelse för läraryrket: Inom förskolan är det pedagogens ansvar att främja barns lärande och utveckling genom lek.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18478
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18478_1.pdf (313.0Kb)
Date
2008
Author
Edström, Pernilla
Kleva, Vanja
Keywords
lek
lärande
utveckling
pedagog
förskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV