Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur
pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för
utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilken
filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utveckling
genom leken.
Frågeställning: Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i leken?
Hur ser pedagogerna på sambandet mellan lek och lärande?
Har det någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när man
tar tillvara på leken för utveckling och lärande?
Metod/Material Vi har använt oss av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade och
ostrukturerade frågor. Vi har använt oss av litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelse
för lärande och utveckling.
Resultat: Pedagogerna i vår studie inom både Reggio Emilia och Montessoriförskolorna
anser att leken är viktig för lärande och utveckling. Resultatet av undersökningen visade att
det inte har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja
barns lärande genom leken. Även den forskning vi tagit del av har visat att leken är ett viktigt
verktyg när det gäller barns lärande och utveckling i förskolan.
Betydelse för läraryrket: Inom förskolan är det pedagogens ansvar att främja barns lärande
och utveckling genom lek.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Edström, Pernilla
Kleva, Vanja
Nyckelord
lek
lärande
utveckling
pedagog
förskola
Språk
sv