Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
dc.contributor.author | Edström, Pernilla | swe |
dc.contributor.author | Kleva, Vanja | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:49Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18478 | |
dc.description.abstract | Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utveckling genom leken. Frågeställning: Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i leken? Hur ser pedagogerna på sambandet mellan lek och lärande? Har det någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när man tar tillvara på leken för utveckling och lärande? Metod/Material Vi har använt oss av en kvalitativ enkätundersökning med strukturerade och ostrukturerade frågor. Vi har använt oss av litteratur som tar upp ämnet lek och dess betydelse för lärande och utveckling. Resultat: Pedagogerna i vår studie inom både Reggio Emilia och Montessoriförskolorna anser att leken är viktig för lärande och utveckling. Resultatet av undersökningen visade att det inte har någon betydelse vilken filosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande genom leken. Även den forskning vi tagit del av har visat att leken är ett viktigt verktyg när det gäller barns lärande och utveckling i förskolan. Betydelse för läraryrket: Inom förskolan är det pedagogens ansvar att främja barns lärande och utveckling genom lek. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | lek | swe |
dc.subject | lärande | swe |
dc.subject | utveckling | swe |
dc.subject | pedagog | swe |
dc.subject | förskola | swe |
dc.title | Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |