• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

Sammanfattning
Syfte och huvudfråga Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud- frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan om föräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse. Metod och material För att genomföra vårt arbete har vi valt att använda oss av triangulering. Det innebär att vi har använt olika material och metoder för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt. Vi har intervjuat sex pedagoger på tre skolor. Vi har också delat ut enkäter till pedagoger och föräldrarna i de intervjuades klasser på skolorna. Samtidigt har vi studerat relevant litteratur för ämnet. Resultat Resultatet av våra undersökningar visar hur ofta och hur mycket pedagoger arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. Den har även gett en bild om föräldrarnas stora engagemang och tankar kring skönlitteraturens betydelse för deras barns språkutveckling. Litteraturfördjupningen har visat att forskare är eniga om hur stor betydelse skönlitteraturen har för barnens språk och läsintresse. Forskare och pedagoger säger samma saker, att skönlitteraturen är viktig för språket och de vuxna har en betydande roll vid läsning. Betydelse för läraryrket Vi har fått en bild av att skönlitteratur har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling, men även för språkutvecklingen. Samarbetet med hemmet tycks vara av stor vikt för barns utveckling enligt våra informanter. För att ge barnen en stark grund i sin språkutveckling är det av stor vikt enligt informanterna, att lärarna har fått kunskaper om hur denna undervisning ska gå till.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18484
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18484_1.pdf (440.9Kb)
Datum
2008
Författare
Ax, Rebecca
Heder Ternell, Maria
Nyckelord
Skönlitteratur
språkutveckling
läsning
läslust,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV