"Du läsa denna!" -en fallstudie av hur bilderboken används på två förskoleavdelningar
Abstract
Syfte
Syftet med vår fallstudie är att ta reda på när och hur man på två förskoleavdelningar arbetar
med bilderböcker. Då ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och samspel är centrala
begrepp. Vi är intresserade av att undersöka hur barnen samspelar med varandra respektive
samspelet mellan barn och pedagog.
Frågeställningar:
· När och hur används bilderböcker i förskolans verksamhet?
· Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och barn i förskolan?
· Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och vuxen i förskolan?
Metod
En kvalitativ fallstudie genomfördes i form av observationer på två förskoleavdelningar med
barn i åldrarna 1- 5 år, under 3 dagar på respektive avdelning. Till grund för de
observationerna gjordes en pilotstudie vid ett tillfälle på de berörda avdelningarna.
Resultat
Resultatet av vår undersökning visar att arbetet med bilderböcker förekommer i olika former
på de två undersökta förskoleavdelningarna. Vi fann att det inte alltid är så självklart att
verklighetens bild stämmer överens med den pedagogiska litteraturens bild av arbete med
bilderböcker. Vi såg dock goda möjligheter till samspel mellan de undersökta parterna.
Betydelse för läraryrket
Arbete med bilderböcker i förskolan är av stor vikt för såväl kommunikation som samspel och
social utveckling. I denna undersökning framkom att samspel ofta står i fokus då det gäller
arbete med litteratur. Genom samspel skapas lärosituationer som ligger till grund för det
livslånga lärandet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Karlsson, Louise
Johansson Ling, Christofer
Keywords
Bilderbok
samspel
samtal
förskola
högläsning
Language
sv