• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Du läsa denna!" -en fallstudie av hur bilderboken används på två förskoleavdelningar

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår fallstudie är att ta reda på när och hur man på två förskoleavdelningar arbetar med bilderböcker. Då ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och samspel är centrala begrepp. Vi är intresserade av att undersöka hur barnen samspelar med varandra respektive samspelet mellan barn och pedagog. Frågeställningar: · När och hur används bilderböcker i förskolans verksamhet? · Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och barn i förskolan? · Hur ser samspelet kring bilderböcker ut mellan barn och vuxen i förskolan? Metod En kvalitativ fallstudie genomfördes i form av observationer på två förskoleavdelningar med barn i åldrarna 1- 5 år, under 3 dagar på respektive avdelning. Till grund för de observationerna gjordes en pilotstudie vid ett tillfälle på de berörda avdelningarna. Resultat Resultatet av vår undersökning visar att arbetet med bilderböcker förekommer i olika former på de två undersökta förskoleavdelningarna. Vi fann att det inte alltid är så självklart att verklighetens bild stämmer överens med den pedagogiska litteraturens bild av arbete med bilderböcker. Vi såg dock goda möjligheter till samspel mellan de undersökta parterna. Betydelse för läraryrket Arbete med bilderböcker i förskolan är av stor vikt för såväl kommunikation som samspel och social utveckling. I denna undersökning framkom att samspel ofta står i fokus då det gäller arbete med litteratur. Genom samspel skapas lärosituationer som ligger till grund för det livslånga lärandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18485
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18485_1.pdf (297.5Kb)
Datum
2008
Författare
Karlsson, Louise
Johansson Ling, Christofer
Nyckelord
Bilderbok
samspel
samtal
förskola
högläsning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV