dc.contributor.author | Kleberg, Niklas | swe |
dc.contributor.author | Andersson, Emma | swe |
dc.date.accessioned | 2008-10-30T08:04:59Z | |
dc.date.available | 2008-10-30T08:04:59Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18489 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien har varit att:
- Kartlägga hur pedagoger ser på rörelse i undervisningen och hur man arbetar med det i verksamheten.
- Beskriva hur eleverna uppfattar denna undervisningsform.
Frågeställningar
- Vilka medvetna rörelseinslag förekommer i undervisningen?
- Hur ser pedagogerna på rörelse som en variation i undervisningen?
- Vilka rörelsebehov har eleverna?
Metod
Studien har präglats av en kvalitativ undersökningsmetod där vi använt oss av observationer och intervjuer.
Studien har utförts i två åldersintegrerade klasser i år -3 samt år 4-5. Observationerna har vi kompletterat med
intervjuer av 1 stycken elever från de båda klasserna samt med intervjuer av fyra stycken pedagoger inom ett
och samma arbetslag. Vid observationstillfällena har vi använt oss av en observationsmall (se bilaga 1) samt
diktafon vid intervjuerna av pedagogerna, när vi har intervjuat eleverna har vi valt att enbart anteckna svaren.
Under intervjuerna med pedagogerna och eleverna har vi utgått från en intervjuguide vi utformade innan (se
bilaga 3 och 4).
Resultat
I vår studie har vi noterat att pedagogerna som deltagit i studien velat arbeta mer med rörelse som en variation i
undervisningen men gör det inte i nuläget. Samtliga pedagoger i studien är överens om att begreppet inlärning
genom rörelse är viktigt samt att de bör arbeta mer med det än vad de gör. Vi har med hjälp av våra
observationer och intervjuer kunnat se att eleverna själva är medvetna om sina behov att röra sig och har
komponerat ihop egna strategier för att kunna tillgodose dessa. I intervjuerna med pedagogerna har det visat sig
att de var medvetna om åtminstone en del av elevernas strategier och därför låter dem hållas. Det har inte
förekommit några direkt planerade rörelseinslag i undervisningen utöver det att eleverna har tillåtits "gå på
toaletten", hämta material, vässa pennan, etc.
O=
= | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Pedagoger | swe |
dc.subject | elever | swe |
dc.subject | rörelse | swe |
dc.subject | inlärning | swe |
dc.subject | variation | swe |
dc.title | Inlärning genom rörelse En kartläggning om pedagogers uppfattningar om och arbete med rörelse som inlärningsmetod samt en beskrivning av elevers rörelsebehov | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |