• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I lekens värld ­ en studie kring några pedagogers och föräldrars syn på lek och dess betydelse för lärande, språkutveckling och könsidentitet

Abstract
Syfte Huvudsyftet med denna undersökning är att ta reda på vad lek har för betydelse för barns lärande och sociala utveckling. Syftet är också att undersöka om lek och leksaker har någon betydelse för barnets val av könsidentitet. Vi är även nyfikna om det är någon skillnad i pedagogers och föräldrars syn på lek. I uppsatsen tar vi också först upp om våra frågeställningar och vad forskning och litteratur säger angående dessa frågeställningar som är: · s~Ç=ä®ê=ëáÖ=Ä~êå=á=äÉâÉå\= · h~å=äÉâ=ìíîÉÅâä~=Ä~êåÉíë=ëéêTMâ\= · mTMîÉêâ~ê=äÉâ=çÅÜ=äÉâë~âÉê=Ä~êåÉíë=âåëêçääLâåëáÇÉåíáíÉí\= · sáäâÉå=ëóå=éTM=äÉâ=Ü~ê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~=çÅÜ=Ñê®äÇê~êå~\= = jÉíçÇ= jÉíçÇ= sá=Ü~ê=ëâí=çÅÜ=ÖTMíí=áÖÉåçã=äáííÉê~íìê=çÅÜ=ÑçêëâåáåÖ=ëçã=Ü~åÇä~ê=çã=äÉâ=çÅÜ=ÇÉëë=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåK=sTMê~=Éãéáêáëâ~=ëíìÇáÉê= ÖêìåÇ~ê=ëáÖ=éTM=áåíÉêîàìÉê=ãÉÇ=ÑêëâçäÉéÉÇ~ÖçÖÉê=çÅÜ=Éåâ®í=ëçã=Ü~ê=ÇÉä~íë=ìí=íáää=Ñê®äÇê~ê=ëçã=Ü~ê=Ä~êå=á=Ñêëâçä~åK Metoden som vi har använt är kvalitativ.= = oÉëìäí~í= oÉëìäí~í Vårt resultat pekar mot att lek utvecklar barn, den är lärorik, utvecklar språket och vi ser att den kan påverka könsidentiteten. Leken definieras som ett skapande där fantasi, kreativitet och verklighet möts och därigenom bildas den sociala och språkliga utvecklingen för barnet. Lek stärker också barnens könsidentitet genom att de leker med olika leksaker och får intryck av omgivningen (t.ex. föräldrar, media, leksaksaffärer, leksaker som finns i förskolan mm). _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí= _ÉíóÇÉäëÉ=Ñê=ä®ê~êóêâÉí=Éí sá=Ü~ê=ÑTMíí=Éå=ÄáäÇ=~î=äÉâÉå=çÅÜ=~íí=ÇÉå=Ü~ê=Éå=ëíçê=ÄÉíóÇÉäëÉ=Ñê=Ä~êåÉíë=ìíîÉÅâäáåÖK=f=äÉâÉå=íê®å~ê=Ä~êå=ëáå=ëçÅá~ä~I=âêÉ~íáî~=çÅÜ= âçããìåáâ~íáçåë=ÑêãTMÖ~K=aÉí=®ê=Ç®êÑê=îáâíáÖí=Ñê=éÉÇ~ÖçÖÉê=á=Ñêëâçä~å=çÅÜ=ëâçä~å=~íí=Ü~=ãÉÇ=äÉâ=çÅÜ=~îë®íí~=ãÉê=íáÇ=á=ÉääÉê= ìí~åÑê=ìåÇÉêîáëåáåÖÉåK=== = = = = = ============================================================================ O=
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18494
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18494_1.pdf (304.4Kb)
Date
2008
Author
Uruc, Zehra
Rafiq shafiq, Ibtisam
Keywords
Förskola
lek
lärande
språkutveckling
leksaker,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV