"Nothing succeeds like success" en intervjustudie om återkopplingens betydelse för elevers motivation i grundskolans senare år.
Abstract
Sammanfattning:
Vårt övergripande syfte har varit att undersöka hur man med hjälp av återkoppling kan påverka motivationen hos
elever. Motivation är ett vitt begrepp och det finns olika förklaringar och teorier till vad som påverkar
motivation. Inom motivationsforskning skiljer man på inre och yttre motivation. En yttre motivation är påverkan
från omgivningen av t.ex. föräldrar, medan en inre motivation finns hos individen. Ett sätt att påverka
motivationen är att ge eleverna återkoppling. Den kan ges på olika sätt, t.ex. skriftligt eller muntligt. Forskare
som t.ex. Houten och Øiestad framhåller vikten av att vara tydlig i återkopplingen som ges. De poängterar även
att positiv återkoppling bör ges oftare konstruktiv kritik.
Metod:
Vi har använd oss av en kvalitativ intervjustudie. I studien ingår fyra lärare och tjugo elever. Vi har valt ut elever
som undervisas av de lärare vi fick intervjua.
Frågeställningar:
Hur skiljer sig uppfattningen om inlärning, bedömning, återkoppling och motivation mellan lärare och
·
elever?
Påverkas inlärningen av återkoppling?
·
Hur kan återkoppling påverka motivationen hos elever?
·
Resultat:
I vår undersökning framkom att eleverna anser att läraren har en stor påverkan på deras motivation. De vill att
läraren skall vara engagerad och variera sin undervisning. Bland de intervjuade lärarna framkom att alla ger
någon form av återkoppling. Eleverna anser sig få för lite återkoppling överlag. De får mer återkoppling i de
praktisk-estetiska ämnena än i de teoretiska ämnena. I vårt arbete framgår även att återkoppling har stor
betydelse för elevers motivation och inlärning. Som lärare bör man vara generös med återkoppling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Lindgren, Malin
Goldstein, Daniel
Keywords
Inlärning
bedömning
motivation
återkoppling
me
Language
sv