• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Nothing succeeds like success" ­ en intervjustudie om återkopplingens betydelse för elevers motivation i grundskolans senare år.

Sammanfattning
Sammanfattning: Vårt övergripande syfte har varit att undersöka hur man med hjälp av återkoppling kan påverka motivationen hos elever. Motivation är ett vitt begrepp och det finns olika förklaringar och teorier till vad som påverkar motivation. Inom motivationsforskning skiljer man på inre och yttre motivation. En yttre motivation är påverkan från omgivningen av t.ex. föräldrar, medan en inre motivation finns hos individen. Ett sätt att påverka motivationen är att ge eleverna återkoppling. Den kan ges på olika sätt, t.ex. skriftligt eller muntligt. Forskare som t.ex. Houten och Øiestad framhåller vikten av att vara tydlig i återkopplingen som ges. De poängterar även att positiv återkoppling bör ges oftare konstruktiv kritik. Metod: Vi har använd oss av en kvalitativ intervjustudie. I studien ingår fyra lärare och tjugo elever. Vi har valt ut elever som undervisas av de lärare vi fick intervjua. Frågeställningar: Hur skiljer sig uppfattningen om inlärning, bedömning, återkoppling och motivation mellan lärare och · elever? Påverkas inlärningen av återkoppling? · Hur kan återkoppling påverka motivationen hos elever? · Resultat: I vår undersökning framkom att eleverna anser att läraren har en stor påverkan på deras motivation. De vill att läraren skall vara engagerad och variera sin undervisning. Bland de intervjuade lärarna framkom att alla ger någon form av återkoppling. Eleverna anser sig få för lite återkoppling överlag. De får mer återkoppling i de praktisk-estetiska ämnena än i de teoretiska ämnena. I vårt arbete framgår även att återkoppling har stor betydelse för elevers motivation och inlärning. Som lärare bör man vara generös med återkoppling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18497
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18497_1.pdf (241.0Kb)
Datum
2008
Författare
Lindgren, Malin
Goldstein, Daniel
Nyckelord
Inlärning
bedömning
motivation
återkoppling
me
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV