Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Pernillaswe
dc.contributor.authorUlvestam-Sjöbleke, Annaswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:07Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:07Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18499
dc.description.abstractVårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i Syfte: den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom att leka med bilar i den fria leken. Våra frågeställningar var: Frågeställningar: · Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar? · Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar? Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den Metod: fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när förskolebarn lekte med bilar i den fria leken. Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med Resultat: de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler, matematik och de lärde sig också saker av varandra. Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m. Betydelse för läraryrket: i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectförskolebarnswe
dc.subjectbillekswe
dc.subjectsamspelswe
dc.subjectlekreglerswe
dc.subjectfri lek,swe
dc.title"Här ska vita bilar parkera" ­ en studie om förskolebarns lek med bilar.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record