dc.description.abstract | Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i
Syfte:
den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom
att leka med bilar i den fria leken.
Våra frågeställningar var:
Frågeställningar:
· Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar?
· Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det
förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar?
Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den
Metod:
fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när
förskolebarn lekte med bilar i den fria leken.
Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med
Resultat:
de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler
och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde
sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler,
matematik och de lärde sig också saker av varandra.
Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m.
Betydelse för läraryrket:
i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina
tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde
lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka
borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek. | swe |