• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilket stöd behöver elever med ADHD i skolan? ­ en litteraturstudie

Sammanfattning
Bakgrund Vi upplever att barn med ADHD-problematik i skolan ökar. Under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) har vi sett att mötet med dessa barn ställer höga krav på lärarens kompetens och att kunskap kring funktionsnedsättningen ofta saknas. Därför ansåg vi detta var ett område som vi ville fördjupa oss i. Syfte Syftet med vår studie är att studera vilka faktorer i skolan som verkar stödjande för elever med ADHD- problematik både när det gäller lärande och socialt samspel. För att uppnå vårt syfte har vi valt att utgå från följande frågeställning. Vilket stöd och vilken hjälp behövs på individ- respektive skolnivå? Metod För att uppnå vårt syfte har vi gjort en litteraturstudie av fyra rapporter, en artikel och en konferensdokumentation. Detta material tog på olika sätt upp vårt aktuella ämne. Detta har vi sedan granskat och analyserat för att få svar på utifrån våra forskningsfrågor. En övervägande del av materialet är specifikt riktat till vårt problemområde ADHD medan en mindre del är mer inriktade på funktionsnedsättningar generellt. Eftersom ADHD betraktas som en funktionsnedsättning anser vi att också detta material är relevant. Resultat I vårt resultat har vi funnit fyra faktorer som är betydelsefulla när skolan utformar stöd till elever med ADHD- problematik. Dessa faktorer utgörs av skolans lärandemiljö, samverkan mellan hem och skola, kompetens på alla nivåer och arbetet med åtgärdsprogram för dessa elever. Arbetar man aktivt med dessa faktorer gynnar det elever som har ADHD-problematik. Betydelse för läraryrket Alla lärare kommer många gånger under sitt yrkesliv att möta en elev med funktionsnedsättningen ADHD. Därför är det viktigt att läraren har goda kunskaper och strategier på hur han/hon kan arbeta med dessa barn. Det är angeläget att lyfta pedagogens viktiga roll i arbetet med elever som har ADHD-problematik i skolan. Eftersom ADHD är en dold funktionsnedsättning är det av stor betydelse att man uppmärksammar dessa elever så att de får samma stöd och hjälp som barn med fysiska funktionsnedsättningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18500
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18500_1.pdf (345.5Kb)
Datum
2008
Författare
Gerre, Ida
Strindeborn, Maria
Nyckelord
ADHD
barn i behov av särskilt stöd
funktionsneds
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV