Fysisk aktivitet i särskolan Tillsammans kan vi göra mycket
Sammanfattning
Syfte:
Vi vill beskriva vilken betydelse fysisk aktivitet har för eleverna i särskolan och vilken roll
pedagogernas/elevassistenternas attityd till fysisk aktivitet har för dess förekomst under
skolvardagen.
Metod
Vi valde att använda oss av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem
elevassistenter och fyra pedagoger.
Resultat
Studiens resultat har visat att det finns en stor variation av fysisk aktivitet i särskolan och att
det är värt att satsa på kunskaper, positivt samarbete och engagemang.
Pedagogernas/elevassistenternas attityd påverkar hur ofta och på vilken sätt fysisk aktivitet
erbjuds i särskolan. Det är vi pedagoger tillsammans med våra kollegor som har ansvaret och
möjligheten att använda fysisk aktivitet som medel och mål. Med det menar vi att vi vill
använda oss av fysisk aktivitet som medel för att nå olika effekter, som god hälsa, gemenskap,
utveckling/lärande, motorisk och social utveckling. Fysisk aktivitet som mål, där vi
tillsammans skapar möjligheter så att elever utvecklar färdigheter för att kunna vara fysisk
aktiva och kunna känna rörelseglädjen!
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Larsson, Friederike
Andersson, Elisabeth
Nyckelord
Fysisk aktivitet
särskolan
utvecklingsstörning
Språk
sv