• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leder idrott till hälsa? En studie av lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa

Abstract
Syfte Syftet med vårt arbete är att beskriva lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa. När Lpo 94 kom hävdade Skolverket hälsoperspektivet skulle få en betydande roll i Idrott och hälsa-undervisningen. Ändå är det inte helt lätt att genom kursplanen för Idrott och hälsa utläsa vad som krävs av lärarna för att bedriva en undervisning med ett tydligt hälsoperspektiv då uppnåendemålen inte överensstämmer med strävansmålen. Utifrån detta skapade vi frågeställningar som låg till grund för att kunna besvara vårt syfte: Vad innefattar begreppet hälsa? · Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa begreppet hälsa? · Finns samband mellan idrott och hälsa och hur ser det i så fall ut? · Hur ser lärare i Idrott och hälsa på kopplingen mellan idrott och hälsa? · Vad säger kursplanen angående hälsa i ämnet Idrott och hälsa? · Metod Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi utfört undersökningar på ett flertal grundskolor i Göteborgsområdet. Vi har intervjuat tio lärare som undervisar i Idrott och hälsa. Resultat Många lärare ansåg att idrottslig aktivitet leder till hälsa. Flera menade också att gruppdynamiken spelar en betydande roll för elevernas hälsa. De kunde även se att idrott kan leda till ohälsa genom fysisk skada, fanatism eller genom att man vantrivs socialt. Slutsats De flesta lärare i Idrott och hälsa har stor kunskap om hälsa. Men när de kopplar hälsa till undervisningen så snävas deras syn på hälsa ner till teorilektioner om kost och motion. Vi tror att lärarna behöver medvetandegöras om sin egen kunskap om hälsa så att de kan använda sig av denna i undervisningen i Idrott och hälsa.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18503
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18503_1.pdf (263.4Kb)
Date
2008
Author
Kjär, Catarina
Östebo, Erika
Keywords
Idrott och hälsa
lärare
salutogenes
KASAM
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV