Leder idrott till hälsa? En studie av lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa
Sammanfattning
Syfte
Syftet med vårt arbete är att beskriva lärares syn på sambandet mellan idrott och hälsa. När Lpo 94 kom
hävdade Skolverket hälsoperspektivet skulle få en betydande roll i Idrott och hälsa-undervisningen. Ändå
är det inte helt lätt att genom kursplanen för Idrott och hälsa utläsa vad som krävs av lärarna för att bedriva
en undervisning med ett tydligt hälsoperspektiv då uppnåendemålen inte överensstämmer med
strävansmålen. Utifrån detta skapade vi frågeställningar som låg till grund för att kunna besvara vårt syfte:
Vad innefattar begreppet hälsa?
·
Hur uppfattar lärare i Idrott och hälsa begreppet hälsa?
·
Finns samband mellan idrott och hälsa och hur ser det i så fall ut?
·
Hur ser lärare i Idrott och hälsa på kopplingen mellan idrott och hälsa?
·
Vad säger kursplanen angående hälsa i ämnet Idrott och hälsa?
·
Metod
Med hjälp av kvalitativa intervjuer har vi utfört undersökningar på ett flertal grundskolor i
Göteborgsområdet. Vi har intervjuat tio lärare som undervisar i Idrott och hälsa.
Resultat
Många lärare ansåg att idrottslig aktivitet leder till hälsa. Flera menade också att gruppdynamiken spelar en
betydande roll för elevernas hälsa. De kunde även se att idrott kan leda till ohälsa genom fysisk skada,
fanatism eller genom att man vantrivs socialt.
Slutsats
De flesta lärare i Idrott och hälsa har stor kunskap om hälsa. Men när de kopplar hälsa till undervisningen
så snävas deras syn på hälsa ner till teorilektioner om kost och motion. Vi tror att lärarna behöver
medvetandegöras om sin egen kunskap om hälsa så att de kan använda sig av denna i undervisningen i
Idrott och hälsa.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Kjär, Catarina
Östebo, Erika
Nyckelord
Idrott och hälsa
lärare
salutogenes
KASAM
Språk
sv