Udda, enligt vem? En kvalitativ studie om identifieringen av elever i behov av särskilt stöd.
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur identifieringen av elever i behov av särskilt stöd går till,
samt vilka insatser en sådan identifiering leder till. De huvudfrågor som studien utgått från är: På vilka grunder
identifieras elever i behov av särskilt stöd?, Vem gör denna identifiering? samt Vilka vidare åtgärder leder en
identifiering till? För att undersöka detta analyserades tidigare forskning samt genomfördes intervjuer med en
rektor, en speciallärare och fyra lärare på en skola. Avsikten var att genom intervjuerna undersöka och tolka
vilka uppfattningar som fanns angående det ovan nämnda syftet och placera in dessa i olika temaområden.
Studien är av kvalitativ karaktär och de intervjuer som genomförts har varit semistrukturerade. Genom studien
har framkommit att lärarna främst är de som identifierar elever som avvikande och därmed i behov av särskilt
stöd. Det har också framkommit två skilda synsätt på grunderna till denna identifiering, ett där problematiken
förläggs hos den enskilde individen och ett där den miljö i vilken eleven befinner sig också tas i beaktande.
Vidare har studien resulterat i en liknande uppdelning av synsätt beträffande de åtgärder som vidtas på skolan då
en identifiering är gjord. Rörande lärarnas makt att definiera en elev som en elev i behov av särskilt stöd har det
visat sig att medvetenheten om denna definitionsmakt är relativt låg bland lärarna. Studiens relevans för
läraryrket är således stor då det tycks finnas brister i likvärdigheten angående identifieringen av elever. En
förhoppning är därför att studien kan komma att användas som diskussionsunderlag i skolans verksamheter, för
att skapa möjlighet till reflektion över de synsätt som ligger till grund för en identifiering av en elev som
avvikande respektive normal.
= =
= J=N=J
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Berndtsson, Karin
Larsson, Lina
Nyckelord
Elever i behov av särskilt stöd
Identifiering,
Språk
sv