• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares arbete och bemötande av elever med beteendeproblem

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Syftet var att undersöka vad lärare menar är utmärkande för elever med beteendeproblem samt hur de bemöter och arbetar didaktiskt med dessa elever i skolan. Vidare var syftet att granska olika utarbetade metoder som läraren kan ta hjälp av i sitt arbete samt undersöka vad de tror det finns för orsaker till elevers beteendeproblem. Problemformuleringar - Vad menar lärare är utmärkande för beteendeproblem? - Hur menar lärare att de på bästa sätt kan bemöta elever med beteendeproblem? - Hur menar lärare att de kan vara ett stöd i det didaktiska arbetet för elever med beteendeproblem? - Vad finns det för olika utarbetade metoder? - Vad menar lärare att det kan finnas för orsaker till elevers beteendeproblem? Metod och material För att besvara våra problemformuleringar har vi inspirerats av fallstudien som forskningsansats. Vi har gjort kvalitativa intervjuer av verksamma lärare på en F-5 skola där vi har valt att spela in samtalen. Resultat Av våra resultat framkommer att det är oerhört viktigt att man som lärare är tydlig som person samt har en orga- niserad struktur för sina elever. Resultaten visar även att lärarna i vår undersökning inte använder sig av några vetenskapligt utarbetade metoder. Lärarna påtalar att orsaker till att elever har beteendeproblem kan ha att göra med biologiska orsaker samt sociala problem, dåliga lärare, föräldrarnas roll men även kemin i klassrummet mellan eleverna. Betydelse för läraryrket I vårt kommande yrke kommer vi dagligen att möta elever med olika typer av beteendeproblem. Att därför ha en kunskap inom ämnet samt att ha en förståelse för dessa elever ser vi som en viktig del i läraryrket. Det är också betydelsefullt att ha en insikt i hur man på ett medvetet och reflekterande sätt kan arbeta och bemöta elever med dessa problem. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18510
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18510_1.pdf (265.6Kb)
Datum
2008
Författare
Torgerson, Emelie
Hellberg, Johanna
Nyckelord
Beteendeproblem; beteende; elever; bemötande; dida
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV