• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" ­ en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektiv

Abstract
Vi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället för hur vi vuxna tror att barn lär sig. I vår studie, innehållande en verksamhet och intervjuer, försökt att ställa vårt eget förgivettagande åt sidan och ta reda på om det vi pedagoger planerar för, i den pedagogiska verksamheten, är det som barnen uppfattar. Vi intervjuade nio barn födda 00. Efter att intervjuerna var genomförda analyserade vi barnens svar. Vi kunde kategorisera barnens svar på frågan Vad har du lärt dig idag/i den här uppgiften, i fyra kategorier. Vi valde att använda oss av Pramling Samuelssons (003, 1986) tre kategorier, att göra något, veta något och förstått något. Vi kunde efter analysen även lägga till ytterligare en kategori, inte lärt sig något. Resultatet blev att studien visade att alla barn uppfattade något sorts lärande, men inte på det lärande vi hade för avsikt med studien.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18524
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18524_1.pdf (131.1Kb)
Date
2008
Keywords
Barn
perspektiv
lärande
förskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV