• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför kommunaliserades skolan? Om ansvaret för skolan. En argumentationsanalys av propositionen 1990/91:18 samt motioner, utskottsbetänkanden och riksdagsdebatt 1990/91.

Abstract
Sammanfattning Kommunaliseringen av skolan är idag ett aktuellt debattämne då en del utbildningspolitiker åter igen vill förstatliga den. Syftet med undersökningen är att visa vilka för- och motargument, som fanns för att den svenska skolan kommunaliserades i början på 90-talet. Undersökningen belyser de för- och motargument, som fördes fram i propositionen Ansvaret för skolan samt i motioner, utskottsbetänkanden och den riksdagsdebatt, som närmast föregick beslutet riksdagsåret 1990-91. I undersökningen används en argumentationsanalys för att svara på frågeställningen: Varför kommunaliserades skolan? I argumentationsanalysen framkommer att det fanns fördelar med att kommunalisera skolan. Det lokala inflytandet kunde öka, vilket medförde att föräldrar kunde få större möjligheter att få insyn i verksamheten. Vidare ansågs läraren få en friare roll. Undervisningen kunde också anpassas efter de lokala förutsättningarna och det kunde sparas in på statlig administration. Vidare kunde kommunerna få en större frihet att fördela resurserna inom de kommunala verksamheterna. Det förenklade statsbidragssystemet ansågs också kunna bidra till att en nationellt likvärdig utbildning kunde skapas. Ytterligare kan man i argumentationsanalysen se att politiker från olika partier var överens om mycket av innehållet i regeringens proposition. I en del av argumenten framkommer dock att propositionen inte var tillräckligt tydlig, när det gäller t ex kunskapsmål. Vidare fanns det delade meningar om hur statsbidraget skulle fördelas mellan de olika skolformerna. Under lärarutbildningen har vi fått lärdom om det nuvarande utbildningssystemet genom t ex styrdokument och pedagogisk litteratur. Det är viktigt att läraren har kunskaper om den politiska styrningen av skolan och hur och varför den har förändrats över tid. På så vis kan hon få en större förståelse för de skolpolitiska frågor, som hon ofta ställs inför. Läraren befinner sig i en kommunaliserad organisation och genom att förstå hur och varför organisationen uppkom kan läraren utveckla en förmåga att anpassa undervisning efter rådande förhållanden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18525
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18525_1.pdf (226.2Kb)
Date
2008
Keywords
Decentralisering
kommunalisering
argumentationsa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV