Varför kommunaliserades skolan? Om ansvaret för skolan. En argumentationsanalys av propositionen 1990/91:18 samt motioner, utskottsbetänkanden och riksdagsdebatt 1990/91.
Sammanfattning
Sammanfattning
Kommunaliseringen av skolan är idag ett aktuellt debattämne då en del utbildningspolitiker åter igen vill
förstatliga den. Syftet med undersökningen är att visa vilka för- och motargument, som fanns för att den svenska
skolan kommunaliserades i början på 90-talet. Undersökningen belyser de för- och motargument, som fördes
fram i propositionen Ansvaret för skolan samt i motioner, utskottsbetänkanden och den riksdagsdebatt, som
närmast föregick beslutet riksdagsåret 1990-91. I undersökningen används en argumentationsanalys för att svara
på frågeställningen: Varför kommunaliserades skolan? I argumentationsanalysen framkommer att det fanns
fördelar med att kommunalisera skolan. Det lokala inflytandet kunde öka, vilket medförde att föräldrar kunde få
större möjligheter att få insyn i verksamheten. Vidare ansågs läraren få en friare roll. Undervisningen kunde
också anpassas efter de lokala förutsättningarna och det kunde sparas in på statlig administration. Vidare kunde
kommunerna få en större frihet att fördela resurserna inom de kommunala verksamheterna. Det förenklade
statsbidragssystemet ansågs också kunna bidra till att en nationellt likvärdig utbildning kunde skapas. Ytterligare
kan man i argumentationsanalysen se att politiker från olika partier var överens om mycket av innehållet i
regeringens proposition. I en del av argumenten framkommer dock att propositionen inte var tillräckligt tydlig,
när det gäller t ex kunskapsmål. Vidare fanns det delade meningar om hur statsbidraget skulle fördelas mellan de
olika skolformerna. Under lärarutbildningen har vi fått lärdom om det nuvarande utbildningssystemet genom t ex
styrdokument och pedagogisk litteratur. Det är viktigt att läraren har kunskaper om den politiska styrningen av
skolan och hur och varför den har förändrats över tid. På så vis kan hon få en större förståelse för de
skolpolitiska frågor, som hon ofta ställs inför. Läraren befinner sig i en kommunaliserad organisation och genom
att förstå hur och varför organisationen uppkom kan läraren utveckla en förmåga att anpassa undervisning efter
rådande förhållanden.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Nyckelord
Decentralisering
kommunalisering
argumentationsa
Språk
sv