Show simple item record

dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:29Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:29Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18525
dc.description.abstractSammanfattning Kommunaliseringen av skolan är idag ett aktuellt debattämne då en del utbildningspolitiker åter igen vill förstatliga den. Syftet med undersökningen är att visa vilka för- och motargument, som fanns för att den svenska skolan kommunaliserades i början på 90-talet. Undersökningen belyser de för- och motargument, som fördes fram i propositionen Ansvaret för skolan samt i motioner, utskottsbetänkanden och den riksdagsdebatt, som närmast föregick beslutet riksdagsåret 1990-91. I undersökningen används en argumentationsanalys för att svara på frågeställningen: Varför kommunaliserades skolan? I argumentationsanalysen framkommer att det fanns fördelar med att kommunalisera skolan. Det lokala inflytandet kunde öka, vilket medförde att föräldrar kunde få större möjligheter att få insyn i verksamheten. Vidare ansågs läraren få en friare roll. Undervisningen kunde också anpassas efter de lokala förutsättningarna och det kunde sparas in på statlig administration. Vidare kunde kommunerna få en större frihet att fördela resurserna inom de kommunala verksamheterna. Det förenklade statsbidragssystemet ansågs också kunna bidra till att en nationellt likvärdig utbildning kunde skapas. Ytterligare kan man i argumentationsanalysen se att politiker från olika partier var överens om mycket av innehållet i regeringens proposition. I en del av argumenten framkommer dock att propositionen inte var tillräckligt tydlig, när det gäller t ex kunskapsmål. Vidare fanns det delade meningar om hur statsbidraget skulle fördelas mellan de olika skolformerna. Under lärarutbildningen har vi fått lärdom om det nuvarande utbildningssystemet genom t ex styrdokument och pedagogisk litteratur. Det är viktigt att läraren har kunskaper om den politiska styrningen av skolan och hur och varför den har förändrats över tid. På så vis kan hon få en större förståelse för de skolpolitiska frågor, som hon ofta ställs inför. Läraren befinner sig i en kommunaliserad organisation och genom att förstå hur och varför organisationen uppkom kan läraren utveckla en förmåga att anpassa undervisning efter rådande förhållanden.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectDecentraliseringswe
dc.subjectkommunaliseringswe
dc.subjectargumentationsaswe
dc.titleVarför kommunaliserades skolan? Om ansvaret för skolan. En argumentationsanalys av propositionen 1990/91:18 samt motioner, utskottsbetänkanden och riksdagsdebatt 1990/91.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record