• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9

Abstract
Sammanfattning: Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger oss behörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är stor skillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. Elevernas varierade mognadsutveckling påverkar deras förmåga att ta ansvar för sitt skolarbete och vara delaktiga i planering, genomförande och utvärdering. Vi har i examensarbetet tagit reda på i vilken omfattning det finns skillnad mellan de olika elevgruppernas förväntningar och möjlighet att ta ansvar för sitt skolarbete, vara delaktiga i planering och utvärdering av skolarbetet, ha inflytande och medansvar. Med utgångspunkt i de nationella styrdokumenten har vi utifrån elevernas perspektiv undersökt om eleverna upplever att de är delaktiga i sitt skolarbete i den omfattning som beskrivs. Arbetet baseras på en empirisk studie. Vi har satt oss in i skolans styrdokument, studerat forskning kring lärande och olika pedagogiska teorier och ledarskap i allmänhet. Den empiriska studien består av en attitydundersökning i form av en kvantitativ enkätundersökning. För att ta reda på elevernas uppfattning om i vilken omfattning deras förväntningar tillgodoses och skiljer sig åt mellan åldersgrupperna genomförde vi enkäten i en femteklass och en niondeklass. Av enkätsvaren vi fått och analyserat ser vi att det sker en progression från de yngre eleverna till de äldre när det gäller viljan att bestämma över sin lärandesituation. Eleverna i årskurs 9 är dock relativt missnöjda med hur de får vara med och bestämma över sin lärandesituation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18527
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18527_1.pdf (383.5Kb)
Date
2008
Keywords
Styrdokument
medansvar
inflytande
planering
ut
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV