Elevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9
Sammanfattning
Sammanfattning:
Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger oss
behörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är stor
skillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. Elevernas varierade mognadsutveckling
påverkar deras förmåga att ta ansvar för sitt skolarbete och vara delaktiga i planering, genomförande och
utvärdering. Vi har i examensarbetet tagit reda på i vilken omfattning det finns skillnad mellan de olika
elevgruppernas förväntningar och möjlighet att ta ansvar för sitt skolarbete, vara delaktiga i planering och
utvärdering av skolarbetet, ha inflytande och medansvar. Med utgångspunkt i de nationella styrdokumenten har
vi utifrån elevernas perspektiv undersökt om eleverna upplever att de är delaktiga i sitt skolarbete i den
omfattning som beskrivs.
Arbetet baseras på en empirisk studie. Vi har satt oss in i skolans styrdokument, studerat forskning kring lärande
och olika pedagogiska teorier och ledarskap i allmänhet. Den empiriska studien består av en attitydundersökning
i form av en kvantitativ enkätundersökning. För att ta reda på elevernas uppfattning om i vilken omfattning deras
förväntningar tillgodoses och skiljer sig åt mellan åldersgrupperna genomförde vi enkäten i en femteklass och en
niondeklass.
Av enkätsvaren vi fått och analyserat ser vi att det sker en progression från de yngre eleverna till de äldre när det
gäller viljan att bestämma över sin lärandesituation. Eleverna i årskurs 9 är dock relativt missnöjda med hur de
får vara med och bestämma över sin lärandesituation.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Nyckelord
Styrdokument
medansvar
inflytande
planering
ut
Språk
sv