Show simple item record

dc.date.accessioned2008-10-30T08:05:30Z
dc.date.available2008-10-30T08:05:30Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18527
dc.description.abstractSammanfattning: Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger oss behörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är stor skillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. Elevernas varierade mognadsutveckling påverkar deras förmåga att ta ansvar för sitt skolarbete och vara delaktiga i planering, genomförande och utvärdering. Vi har i examensarbetet tagit reda på i vilken omfattning det finns skillnad mellan de olika elevgruppernas förväntningar och möjlighet att ta ansvar för sitt skolarbete, vara delaktiga i planering och utvärdering av skolarbetet, ha inflytande och medansvar. Med utgångspunkt i de nationella styrdokumenten har vi utifrån elevernas perspektiv undersökt om eleverna upplever att de är delaktiga i sitt skolarbete i den omfattning som beskrivs. Arbetet baseras på en empirisk studie. Vi har satt oss in i skolans styrdokument, studerat forskning kring lärande och olika pedagogiska teorier och ledarskap i allmänhet. Den empiriska studien består av en attitydundersökning i form av en kvantitativ enkätundersökning. För att ta reda på elevernas uppfattning om i vilken omfattning deras förväntningar tillgodoses och skiljer sig åt mellan åldersgrupperna genomförde vi enkäten i en femteklass och en niondeklass. Av enkätsvaren vi fått och analyserat ser vi att det sker en progression från de yngre eleverna till de äldre när det gäller viljan att bestämma över sin lärandesituation. Eleverna i årskurs 9 är dock relativt missnöjda med hur de får vara med och bestämma över sin lärandesituation.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectStyrdokumentswe
dc.subjectmedansvarswe
dc.subjectinflytandeswe
dc.subjectplaneringswe
dc.subjectutswe
dc.titleElevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record