Klassningssällskapens ansvar
Abstract
Klassningssällskapen spelar en mycket viktig roll inom sjöfartsnäringen. Deras mångåriga
erfarenhet och omfattande forsknings- och utvecklingsarbete har gjort dem till en av de
absolut viktigaste källorna till kunskap om fartygsdesign och sjösäkerhet. Det är på grundval
av denna kunskap som de utformar sina klassningsregler. Klassningsregler i enlighet med
vilka de på uppdrag av redare klassar fartyg.
Redaren är dock långt ifrån den ende som intresserar sig för ett fartygs klass. Det är en
mängd olika aktörer inom sjöfartsnäringen som lägger ett fartygs klass till grund för beslut
som de har att fatta. Detta gör att klassningssällskapen genom den information som de
förmedlar genom utfärdandet av ett klasscertifikat i realiteten styr en mängd olika personers
ageranden.
Fem av de större klassningssällskapen har dessutom ingått avtal med svenska sjöfartsverket
genom vilka sjöfartsverket till dessa klassningssällskap delegerat utfärdandet av vissa
certifikat och de inspektioner och besiktningar som föregår de samma.
På grund av den viktiga roll klassningssällskapen spelar och de stora ekonomiska värden
som står på spel inom sjöfartsbranschen blir frågan om klassningssällskapens ansvar av stort
intresse. Uppsatsen behandlar klassningssällskapens ansvar både gentemot kontraktspart och
gentemot tredje man. Vidare behandlas deras möjligheter till friskrivning från ansvar.
Slutsatserna är att klassningssällskapens ansvar gentemot privata avtalsparter är ett
culpaansvar som är att betrakta som ett rådgivar- eller informationsansvar vilket innebär att de
gentemot dessa personer har ett metodansvar, detta innebär sin tur att de inte har något
resultatansvar. Klassningssällskapens kontraktuella ansvar gentemot sjöfartsverket är ett
regressansvar som reglerats på EG-nivå.
Det faktum att 2:2 skadeståndslagen för ansvar gentemot tredje man för ren
förmögenhetsskada kräver att skadan uppkommit i samband med brott gör att klassnings-
sällskapen inte kan hållas ansvariga gentemot tredje man för sådan skada med mindre att man
kan använda sig av något slags specialkonstruktion. Den variant som torde ligga närmast till
hands då det gäller frågan om klassningssällskaps ansvar är att åberopa de möjligheter till
undantag från regeln i 2:2 skadeståndslagen som stadgas i förarbetena till lagen. Att
klassningssällskap av domstol skulle anses ansvariga för ren förmögenhetsskada som drabbat
tredje man är emellertid inte troligt, bara möjligt.
Förutsatt att adekvat kausalitet föreligger mellan en oaktsamt utförd klassning av ett fartyg
och person- eller sakskada som drabbat tredje man är klassningssällskapet enligt 2:1
skadeståndslagen ersättningsansvarigt. I sammanhanget har framförallt diskuterats betydelsen
av den grad av kontroll som klassningssällskapet kan anses ha över fartyget samt betydelsen
av att den skadelidande satt sin tillit till fartygets klass eller inte. Det är dock på grund av
avsaknad av svensk praxis i frågan inte möjligt att dra några säkra slutsatser rörande vad som
krävs för att adekvat kausalitet skall anses föreligga.
När det gäller frågan om klassningssällskapens möjligheter att friskriva sig från ansvar är
möjligheterna att friskriva sig från ansvar för eget uppsåt och egen grov oaktsamhet mycket
små. Det finns dock vissa möjligheter att friskriva sig från ansvar för anställdas grova
oaktsamhet. Klassningssällskapen har däremot relativt goda möjligheter att friskriva sig från
ansvar för vanligt oaktsamhet. Förutsatt att en friskrivningsklausul anses vara giltig gäller den
också i förhållande till tredje man som åberopar kvasikontrakt och i förhållande till tredje man
som framfört direktkrav gentemot klassningssällskap. I den mån friskrivningen omfattar
friskrivning från ansvar gentemot tredje man gäller friskrivningen, underförutsättning att den
återfinns i ett dokument som uppvisats för den skadelidande tredje mannen, även i förhållande
till tredje man som åberopar de möjligheter till undantag från 2:2 skadeståndslagen som
stadgas i förarbetena. Det kan däremot antas att en friskrivningsklausul inte är tillämplig
gentemot tredje man som inte förlitat sig på fartygets klass.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law