• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nybörjarelevers grammatiska utveckling. - En undersökning om hur nybörjarelever utvecklas under tolv veckor.

Abstract
I denna uppsats undersöks elva nybörjarelevers grammatiska utveckling under de tolv första veckorna. Den grammatiska utvecklingen analyseras utifrån tre modeller för grammatisk utveckling, Pienemanns processbarhetsteori, performansanalys och Axelssons nominalfras-modell. Fem texter från varje deltagare analyseras. Syftet är att undersöka hur långt på de tre olika nivåskalorna deltagarna når efter tolv veckor. I enlighet med processbarhetsteorin klarar alla deltagare nivå 3 och två deltagare presterar nivå 4; en av dem vid två tillfällen och en av dem vid ett tillfälle. Enligt performansanalysen utvecklas inte deltagarna nämnvärt. De befinner sig på nybörjarnivå under hela undersökningen, även om en viss utveckling sker inom nybörjarnivån. Enligt Axelssons nominalfrasmodell når deltagarna som grupp nivå 2. Enstaka nivå 3 enligt Axelsson modell förekommer i undersökningen men inte tillräckligt frekvent för att någon deltagare kan bedömas vara på nivå 3. Intressant med resultatet är att deltagarna pendlar mellan nivåerna för processbarhetsteorin. Om man ser gruppen som helhet kan man se en utveckling från text 1 till text 5. I text 1 klarar fyra nivå 3 och en nivå 4. I text 5 klarar samtliga nivå 3. Tre nivå 4 presteras, en i text 1, en i text 2 och en i text 4. Det anmärkningsvärda med detta är att deltagarna inte åstadkommer sin bästa prestation i den senaste texten utan tidigare. Flera deltagare pendlar i nivåsystemet, två deltagare klarar nivå 3 i samtliga texter, men övriga har minst en text där de endast presterar på nivå 2. Den grammatiska utvecklingen kan summeras på följande sätt. Enligt processbarhetsteorin når åtta deltagare en genomsnittlig nivå 3 och tre en genomsnittlig nivå 2. I performansanalysen är deltagarna kvar på nybörjarnivå och enligt Axelssons modell ligger gruppen på nivå 2.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18947
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Main article (141.3Kb)
Enclosure (12.62Kb)
Date
2008
Author
Berríos, Gerardo
Keywords
Grammatik
analys
utveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV