Show simple item record

dc.contributor.authorBerríos, Gerardo
dc.date.accessioned2009-01-05T13:38:04Z
dc.date.available2009-01-05T13:38:04Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18947
dc.description.abstractI denna uppsats undersöks elva nybörjarelevers grammatiska utveckling under de tolv första veckorna. Den grammatiska utvecklingen analyseras utifrån tre modeller för grammatisk utveckling, Pienemanns processbarhetsteori, performansanalys och Axelssons nominalfras-modell. Fem texter från varje deltagare analyseras. Syftet är att undersöka hur långt på de tre olika nivåskalorna deltagarna når efter tolv veckor. I enlighet med processbarhetsteorin klarar alla deltagare nivå 3 och två deltagare presterar nivå 4; en av dem vid två tillfällen och en av dem vid ett tillfälle. Enligt performansanalysen utvecklas inte deltagarna nämnvärt. De befinner sig på nybörjarnivå under hela undersökningen, även om en viss utveckling sker inom nybörjarnivån. Enligt Axelssons nominalfrasmodell når deltagarna som grupp nivå 2. Enstaka nivå 3 enligt Axelsson modell förekommer i undersökningen men inte tillräckligt frekvent för att någon deltagare kan bedömas vara på nivå 3. Intressant med resultatet är att deltagarna pendlar mellan nivåerna för processbarhetsteorin. Om man ser gruppen som helhet kan man se en utveckling från text 1 till text 5. I text 1 klarar fyra nivå 3 och en nivå 4. I text 5 klarar samtliga nivå 3. Tre nivå 4 presteras, en i text 1, en i text 2 och en i text 4. Det anmärkningsvärda med detta är att deltagarna inte åstadkommer sin bästa prestation i den senaste texten utan tidigare. Flera deltagare pendlar i nivåsystemet, två deltagare klarar nivå 3 i samtliga texter, men övriga har minst en text där de endast presterar på nivå 2. Den grammatiska utvecklingen kan summeras på följande sätt. Enligt processbarhetsteorin når åtta deltagare en genomsnittlig nivå 3 och tre en genomsnittlig nivå 2. I performansanalysen är deltagarna kvar på nybörjarnivå och enligt Axelssons modell ligger gruppen på nivå 2.en
dc.language.isosween
dc.subjectGrammatiken
dc.subjectanalysen
dc.subjectutvecklingen
dc.titleNybörjarelevers grammatiska utveckling. - En undersökning om hur nybörjarelever utvecklas under tolv veckor.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record