dc.contributor.author | Berríos, Gerardo | |
dc.date.accessioned | 2009-01-05T13:38:04Z | |
dc.date.available | 2009-01-05T13:38:04Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18947 | |
dc.description.abstract | I denna uppsats undersöks elva nybörjarelevers grammatiska utveckling under de tolv första veckorna. Den grammatiska utvecklingen analyseras utifrån tre modeller för grammatisk utveckling, Pienemanns processbarhetsteori, performansanalys och Axelssons nominalfras-modell. Fem texter från varje deltagare analyseras. Syftet är att undersöka hur långt på de tre olika nivåskalorna deltagarna når efter tolv veckor. I enlighet med processbarhetsteorin klarar alla deltagare nivå 3 och två deltagare presterar nivå 4; en av dem vid två tillfällen och en av dem vid ett tillfälle. Enligt performansanalysen utvecklas inte deltagarna nämnvärt. De befinner sig på nybörjarnivå under hela undersökningen, även om en viss utveckling sker inom nybörjarnivån. Enligt Axelssons nominalfrasmodell når deltagarna som grupp nivå 2. Enstaka nivå 3 enligt Axelsson modell förekommer i undersökningen men inte tillräckligt frekvent för att någon deltagare kan bedömas vara på nivå 3. Intressant med resultatet är att deltagarna pendlar mellan nivåerna för processbarhetsteorin. Om man ser gruppen som helhet kan man se en utveckling från text 1 till text 5. I text 1 klarar fyra nivå 3 och en nivå 4. I text 5 klarar samtliga nivå 3. Tre nivå 4 presteras, en i text 1, en i text 2 och en i text 4. Det anmärkningsvärda med detta är att deltagarna inte åstadkommer sin bästa prestation i den senaste texten utan tidigare. Flera deltagare pendlar i nivåsystemet, två deltagare klarar nivå 3 i samtliga texter, men övriga har minst en text där de endast presterar på nivå 2. Den grammatiska utvecklingen kan summeras på följande sätt. Enligt processbarhetsteorin når åtta deltagare en genomsnittlig nivå 3 och tre en genomsnittlig nivå 2. I performansanalysen är deltagarna kvar på nybörjarnivå och enligt Axelssons modell ligger gruppen på nivå 2. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Grammatik | en |
dc.subject | analys | en |
dc.subject | utveckling | en |
dc.title | Nybörjarelevers grammatiska utveckling. - En undersökning om hur nybörjarelever utvecklas under tolv veckor. | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |