Utbildning – men sen då?
Sammanfattning
Bakgrund
Denna undersökning är en del i utvärderingen av en utbildningssatsning, HOVIK – hot och
våld i Kriminalvården, som Kriminalvården genomfört under 2007. Målet var att skapa en
bättre arbetsmiljö genom att förebygga hot- och våldssituationer och därigenom minska
sjukskrivningstalen. Utbildningen innehöll självskydd (nedläggningsteknik) och
”Vardagssamtal”, vilket består av de tre olika samtalsstilarna lyssna, instruera och vägleda.
Dessa samtalsstilar är ett verktyg för kriminalvårdarna att använda i de samtal de dagligen har
med klienterna.
Syfte
Vi vill i denna uppsats studera effekterna av en utbildningssatsning, HOVIK, som genomförts
inom Kriminalvården. Genom att intervjua kriminalvårdare vill vi ta del av deras upplevelser
av utbildningen och sedan tolka dessa med hjälp av olika teorier och perspektiv på lärande. Vi
vill studera om kriminalvårdarna lär av varandra i det dagliga arbetet och i så fall hur. Ett
annat fokus för undersökningen är att studera vad som krävs, dels av kriminalvårdarna själva
men också för att HOVIK-utbildningen ska leva vidare och ge effekter i det dagliga arbetet.
Metod
Semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta kriminalvårdare från två olika enheter.
För att försöka förstå vårt resultat och kunna sätta det i ett större sammanhang analyserades
resultatet utifrån inläst litteratur kring olika synsätt och perspektiv på lärande.
Resultat
Resultatet visar att kriminalvårdarna kontinuerligt diskuterar, reflekterar och utbyter
erfarenheter med varandra i arbetslaget. Härigenom upplever kriminalvårdarna att de lär av
varandra. Detta lärande förstår vi som ett kollektivt lärande där kriminalvårdarna utvecklar
gemensamma handlingsstrategier. Inställning till och utbyte av utbildningen skilde sig mellan
de olika enheterna. En förklaring till denna skillnad kan vara de uppföljningsträffar som den
ena enheten kommit igång med. Utrymme för diskussion och reflektion är viktigt för att en
utbildning ska fortleva och HOVIK-träffarna är ett redskap som möjliggör detta.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2009-01-07Författare
Einarsson, Åsa
Samuelsson, Marie
Nyckelord
Kriminalvården
HOVIK-utbildning
lärande
arbetslag
reflektion
diskussion
Språk
swe