dc.contributor.author | Westöö, Annette | |
dc.date.accessioned | 2009-01-13T10:56:44Z | |
dc.date.available | 2009-01-13T10:56:44Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/18996 | |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande uppsats är att kritiskt undersöka fyra i Göteborgsregionen
frekvent använda sfi-läromedel med fokus på de familjeideologiska
diskurserna. Materialet utgörs av fyra sfi-läromedel, samt av intervjuer med fyra
till läromedlen knutna författare. Frågeställningarna är:
1) Vilka är de dominerande diskurserna kring familjefrågor i
läromedlen?
2) Finns det motsättningar mellan olika familjediskurser?
3) Hur medverkar texten i konstruerandet, bevarandet och
förändrandet av sociala strukturer och maktrelationer, och de
ideologiska hållningar som försvarar eller ifrågasätter dem?
Slutsatsen är att läromedlen på familjområdet domineras av diskurser kring ”den
moderna familjen”. Det finns motsättningar mellan familjediskurserna, främst på
området jämställdhet. Läromedlen konstruerar en bild av en modern familj
främst genom ett utpräglat nu-och-då-tänkande. Denna konstruerade bild kan
användas för att utöva makt, genom att tvinga läsaren med en eventuellt
avvikande uppfattning att ställa sig på endera sidan av en tänkt linje mellan ”det
moderna” och ”det traditionella”. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.title | "Så var det i Sverige också för hundra år sedan" En undersökning av familjeideologiska diskurser i fyra sfi-läromedel | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |