• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”…Ja tänker hur ja lär mej” - en fenomenografisk analys av en grupp andraspråkselevers reflektioner kring fyra simuleringar

Sammanfattning
Bakgrund: Som lärare i svenska som andraspråk upplever vi att det finns en risk att andraspråkselever inte aktivt tränas i att reflektera. Förmågan att kunna reflektera över det man lär sig, och vidare att försöka förstå hur man lär sig, tror vi är en kunskap som andraspråkseleven inte har råd att klara sig utan. På olika håll har vi kommit i kontakt med aktivt lärande, ett pedagogiskt förhållningssätt som är upplevelsebaserat och elevaktivt - man lär sig utifrån gemensamma aktiviteter, kring vilka man reflekterar. Stommen i aktivt lärande bygger bl.a. på John Deweys klassiska tes ”learning by doing”. Vi blev nyfikna på vad som skulle hända om vi kopplade ihop teorier kring aktivt lärande med komponenterna reflektion och andraspråksinlärare. Syfte: Vi vill undersöka om praktiska simuleringsövningar sprungna ur aktivt lärande, och reflektioner kring dessa, kan medverka till att andraspråkselever på gymnasiets individuella program ökar sina möjligheter att nå de mål i Lpo-94, Lpf-94, kursplanen för SFI och i kursplanen i svenska som andraspråk för grundskolan, som ställer krav på reflektion över det egna lärandet. Metod och material: Undersökningen är kvalitativ, med den fenomenografiska ansatsen som medel för metod och analys. Vi har använt oss av flera olika tekniker för att samla in data. Resultat: Aktivt lärande som arbetssätt, med simuleringar som konkreta verktyg i klassrummet, skulle enligt vår undersökning kunna bidra till att skapa ett gemensamt inlärningsklimat, i vilket andraspråkseleven har möjlighet att utveckla sina förmågor och att bygga upp metakunskap om sitt lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19031
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_19031_1.pdf (616.7Kb)
Datum
2008
Författare
Rex, Mari
Thomson, Magnus
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV