”…Ja tänker hur ja lär mej” - en fenomenografisk analys av en grupp andraspråkselevers reflektioner kring fyra simuleringar
Sammanfattning
Bakgrund: Som lärare i svenska som andraspråk upplever vi att det finns en risk att
andraspråkselever inte aktivt tränas i att reflektera. Förmågan att kunna
reflektera över det man lär sig, och vidare att försöka förstå hur man lär sig, tror
vi är en kunskap som andraspråkseleven inte har råd att klara sig utan. På olika
håll har vi kommit i kontakt med aktivt lärande, ett pedagogiskt förhållningssätt
som är upplevelsebaserat och elevaktivt - man lär sig utifrån gemensamma
aktiviteter, kring vilka man reflekterar. Stommen i aktivt lärande bygger bl.a. på
John Deweys klassiska tes ”learning by doing”. Vi blev nyfikna på vad som
skulle hända om vi kopplade ihop teorier kring aktivt lärande med
komponenterna reflektion och andraspråksinlärare.
Syfte: Vi vill undersöka om praktiska simuleringsövningar sprungna ur aktivt lärande,
och reflektioner kring dessa, kan medverka till att andraspråkselever på
gymnasiets individuella program ökar sina möjligheter att nå de mål i Lpo-94,
Lpf-94, kursplanen för SFI och i kursplanen i svenska som andraspråk för
grundskolan, som ställer krav på reflektion över det egna lärandet.
Metod och material: Undersökningen är kvalitativ, med den fenomenografiska ansatsen som medel
för metod och analys. Vi har använt oss av flera olika tekniker för att samla in
data.
Resultat: Aktivt lärande som arbetssätt, med simuleringar som konkreta verktyg i
klassrummet, skulle enligt vår undersökning kunna bidra till att skapa ett
gemensamt inlärningsklimat, i vilket andraspråkseleven har möjlighet att
utveckla sina förmågor och att bygga upp metakunskap om sitt lärande.
Examinationsnivå
Student essay