Ordinlärningsstrategier i svenska som andraspråk, engelska och moderna språk.
Abstract
Syftet med min uppsats är att göra en jämförelse av hur lärare och
andraspråkselever i årskurs 7-9 säger sig arbeta med ordinlärning och
inlärningsstrategier i ämnena svenska som andraspråk, engelska och
moderna språk (franska, spanska och tyska). Som underlag för min
studie har jag valt att genomföra en elevenkät samt lärarintervjuer. Den
klassificeringsmodell för språkinlärningsstrategier jag valt att utgå ifrån
är utformad av Rebecca L. Oxford (1990).
Trots att lärarna redogör för en undervisning som i många avseenden
går hand i hand med de teorier som finns om ordinlärning visar det sig
att eleverna är relativt begränsade i sin användning av
inlärningsstrategier. Det jag kommit fram till är att lärarna måste
tydliggöra för eleverna varför det är bra att använda sig av strategier
samt hur och i vilka sammanhang de skall användas.
Citatet nedan är en fri översättning av Henry Adams uttryck ”They
know enough who know how to learn” vilket jag anser speglar mitt
arbete på ett bra sätt (Oxford 1990:135).
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007Author
Allestam, Cecilia
Keywords
Svenska som andraspråk
engelska
moderna språk
ordförråd
ordinlärning
inlärningsstrategier
Language
swe