Show simple item record

dc.contributor.authorAllestam, Cecilia
dc.date.accessioned2009-01-15T13:00:39Z
dc.date.available2009-01-15T13:00:39Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19034
dc.description.abstractSyftet med min uppsats är att göra en jämförelse av hur lärare och andraspråkselever i årskurs 7-9 säger sig arbeta med ordinlärning och inlärningsstrategier i ämnena svenska som andraspråk, engelska och moderna språk (franska, spanska och tyska). Som underlag för min studie har jag valt att genomföra en elevenkät samt lärarintervjuer. Den klassificeringsmodell för språkinlärningsstrategier jag valt att utgå ifrån är utformad av Rebecca L. Oxford (1990). Trots att lärarna redogör för en undervisning som i många avseenden går hand i hand med de teorier som finns om ordinlärning visar det sig att eleverna är relativt begränsade i sin användning av inlärningsstrategier. Det jag kommit fram till är att lärarna måste tydliggöra för eleverna varför det är bra att använda sig av strategier samt hur och i vilka sammanhang de skall användas. Citatet nedan är en fri översättning av Henry Adams uttryck ”They know enough who know how to learn” vilket jag anser speglar mitt arbete på ett bra sätt (Oxford 1990:135).en
dc.language.isosween
dc.subjectSvenska som andraspråken
dc.subjectengelskaen
dc.subjectmoderna språken
dc.subjectordförråden
dc.subjectordinlärningen
dc.subjectinlärningsstrategieren
dc.titleOrdinlärningsstrategier i svenska som andraspråk, engelska och moderna språk.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record