Språket en nyckel till skolframgång. En studie av naturkunskapsundervisning ur ett andraspråksperspektiv
Abstract
I den här uppsatsen presenteras en jämförande fallstudie av gymnasial
undervisning av andraspråkselever i ämnet naturkunskap. I
undersökningen jämförs två skolors undervisning i ämnet på
samhällsprogrammet i klasser där andraspråkselever är i majoritet
respektive minoritet. Vidare undersöks skolornas förhållningssätt till
andraspråkselevers situation i den ordinarie undervisningens blandade
klasser. Fallstudien består av rektors- och lärarintervjuer samt
klassrumsobservationer av lärares metodik. Som utgångspunkt för
observationerna av lärares tillvägagångssätt i klassrummet används
Sheltered Instruction Observation Protocol (SIOP), anpassat för
främjandet av språkutvecklande ämnesundervisning för klasser
bestående helt eller delvis av andraspråkselever.
Studien visar på både likheter och skillnader i förhållningssätt mellan
de undersökta skolorna gällande undervisning av andraspråkelever i den
ordinarie undervisningen. En likhet består i ämneslärarnas åsikt om sin
oförmåga att möta andraspråkselevernas språkliga behov i
undervisningen. Oförmågan bland lärarna att stötta andraspråkseleverna
språkligt i undervisningen styrks av undersökningens observationer.
Överlag finns bland lärarna en osäkerhet över rollen som
kunskapsförmedlare till andraspråkselever. Vidare efterfrågar
personalen på båda skolor adekvata verktyg i form av
undervisningsdirektiv eller stöd från skolledningens sida för att på bästa
sätt kunna utföra sitt arbete i blandade elevgrupper.
En av undersökningens skolor uppvisar i högre grad ett utvecklat
andraspråkstänkande gällande undervisningen av språksvaga
elevgrupper, men en uppenbar skillnad mellan skolorna återfinns i
konkreta pedagogiska satsningar för målgruppen. Ytterligare en skillnad
mellan skolorna återfinns i användandet av språkmoment i
undervisningen, ett faktum som också styrks av undersökningens
observationer. Effekten av detta blir att andraspråkselever har svårt att ta
till sig undervisningens ämnesstoff då språket blir svårförståeligt.
Särskilt märkbar är bristen på förståelse i fallet där andraspråkseleverna
är i majoritet och där ett språkutvecklande arbetssätt anses tillämpas.
Undersökningen konstaterar avslutningsvis att lärare och rektorer saknar
adekvat utbildning och/eller erfarenhet av andraspråksundervisning och
andraspråksproblematik, ett faktum som kan förklara avsaknaden av
medvetenhet kring språkets betydelse för ämnesinlärning som båda
skolor i viss mån uppvisar.
Degree
Student essay