• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkpolitik i skolan – hur betraktar elever språks olika värde?

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur niondeklassare ser på förhållandet mellan svenskan, engelskan och de främmande språken i skolan. Jag ville belysa elevernas egna funderingar kring vikten av att läsa svenska i skolan och sätta svenskan i förhållande till andra språk, framförallt engelskan. Jag ville också undersöka lärarnas syn på språkpolitik och huruvida den engelska forskaren David Graddols bild av engelskans framtid i boken English Next ligger i linje med elevernas och lärarnas bild. Genom dessa undersökningar hoppades jag kunna säga något om svenskans framtid inom skolan. För att kunna svara på mina frågor genomförde jag intervjuer med niondeklassare från västra och centrala Göteborg. Jag intervjuade även språklärare. Jag kunde dra flera intressanta slutsatser av min undersökning. Det var tydligt att eleverna i skolan från västra Göteborg ansåg att engelskan var det viktigaste språket i skolan medan man i centrala Göteborg ansåg att svenskan var det viktigaste språket. Många av eleverna från centrala Göteborg var invandrare vilket jag tror bidrar till denna skillnad. De har redan ett annat modersmål eller andraspråk och anser därför att det är oerhört viktigt att kunna och studera svenska i skolan. Det var också en stor skillnad i hur elever och lärare såg på engelskan i skolan. Eleverna ansåg att det är ett andraspråk medan lärarna ansåg att det är ett främmande språk och undervisar därefter. Det märktes tydligt att det inte finns någon tradition bland språklärare att undervisa om språkpolitik och ämnet språkpolitik finns inte heller i lärarutbildningen. Både svenskan och engelskan som ämnen i skolan står inför nya utmaningar i framtiden. Man måste definiera hur man ser på engelskan och vilken undervisningsmodell man skall utgå ifrån. Man måste även som lärare tydligare klargöra för eleverna vilka mål man har med svenskundervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19039
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_19039_1.pdf (109.8Kb)
Datum
2007
Författare
Folme, Calina
Nyckelord
språkpolitik
skolan
modeller för engelskundervisning
främmande språk
andraspråk
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV