dc.contributor.author | Folme, Calina | |
dc.date.accessioned | 2009-01-15T13:08:22Z | |
dc.date.available | 2009-01-15T13:08:22Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19039 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats var att undersöka hur niondeklassare ser på
förhållandet mellan svenskan, engelskan och de främmande språken i skolan.
Jag ville belysa elevernas egna funderingar kring vikten av att läsa svenska i
skolan och sätta svenskan i förhållande till andra språk, framförallt engelskan.
Jag ville också undersöka lärarnas syn på språkpolitik och huruvida den
engelska forskaren David Graddols bild av engelskans framtid i boken English
Next ligger i linje med elevernas och lärarnas bild. Genom dessa undersökningar
hoppades jag kunna säga något om svenskans framtid inom skolan. För att
kunna svara på mina frågor genomförde jag intervjuer med niondeklassare från
västra och centrala Göteborg. Jag intervjuade även språklärare.
Jag kunde dra flera intressanta slutsatser av min undersökning. Det var tydligt
att eleverna i skolan från västra Göteborg ansåg att engelskan var det viktigaste
språket i skolan medan man i centrala Göteborg ansåg att svenskan var det
viktigaste språket. Många av eleverna från centrala Göteborg var invandrare
vilket jag tror bidrar till denna skillnad. De har redan ett annat modersmål eller
andraspråk och anser därför att det är oerhört viktigt att kunna och studera
svenska i skolan. Det var också en stor skillnad i hur elever och lärare såg på
engelskan i skolan. Eleverna ansåg att det är ett andraspråk medan lärarna ansåg
att det är ett främmande språk och undervisar därefter. Det märktes tydligt att
det inte finns någon tradition bland språklärare att undervisa om språkpolitik och
ämnet språkpolitik finns inte heller i lärarutbildningen.
Både svenskan och engelskan som ämnen i skolan står inför nya
utmaningar i framtiden. Man måste definiera hur man ser på engelskan och
vilken undervisningsmodell man skall utgå ifrån. Man måste även som lärare
tydligare klargöra för eleverna vilka mål man har med svenskundervisningen. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | språkpolitik | en |
dc.subject | skolan | en |
dc.subject | modeller för engelskundervisning | en |
dc.subject | främmande språk | en |
dc.subject | andraspråk | en |
dc.title | Språkpolitik i skolan – hur betraktar elever språks olika värde? | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |