En undersökning av stavning i nationella prov i svenska som andraspråk för åk 9
Sammanfattning
I denna uppsats undersöks stavfel i 43 nationella prov i svenska som
andraspråk skrivna av elever i åk 9. Stavfelen har delats in i tre
huvudkategorier; ortografi, ordbildning och stavfel som beror på brist på
grammatiska kunskaper. Syftet med uppsatsen är att titta på vilka typer
av stavfel som är vanligast förekommande i de undersökta uppsatserna.
Jag kommer också att titta på antal stavfel i relation till uppsatsernas
betyg och skillnaden mellan flickor och pojkar.
De resultat jag får fram visar att flest stavfel görs i kategorin ortografi
där tillägg eller utelämnande av bokstav är den absolut största
underkategorin. Vad gäller ordbildning är felaktiga särskrivningar de
vanligaste felen. När det kommer till stavfel som kan kopplas till
elevens grammatiska svårigheter återfinns de flesta felen inom kategorin
kongruens. Ser man på skillnaden mellan flickor och pojkar är det något
förvånande flickorna som står för den största andelen fel. Tittar man på
antalet stavfel i relation till betyg så är det ingen större skillnad om man
bara räknar antalet fel. Räknar man däremot ut antal fel per sida ser man
att flest fel finns i uppsatser med betyget IG medan uppsatser med
betyget MVG innehåller det minsta felantalet.
Examinationsnivå
Student essay