• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk strängteori - Hur problembaserat lärande manifesterar sig ur ett andraspråksperspektiv

Abstract
Denna uppsats behandlar hur man kan använda sig av problembaserat lärande på en svensk gymnasieskola samt hur man kan arbeta problembaserat med andraspråksutveckling. Undersökningen bygger på klassrumsobservationer, lärarintervjuer och en elevenkät. Syftet är att se hur PBL kan fungera i verkligheten samt hur PBL fungerar utifrån ett andraspråksperspektiv. Inom den teoretiska ramen för uppsatsen redogör jag grundligt för teorierna bakom PBL samt dess funktion. Dessutom redogörs för hur PBL interagerar med andraspråksutvecklande teorier. Undersökningen visar att det fungerar bra att använda PBL i verkligheten både som generell pedagogisk metod och som ett verktyg för andraspråksutveckling. De pedagogiska resultaten tycks även få en positiv effekt trots att man inte integrerar problembaserat lärande fullt ut.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19073
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_19073_1.pdf (274.1Kb)
Date
2007
Author
Kahlbom, Robin
Keywords
PBL
Andraspråksutveckling
Interaktion
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV