dc.contributor.author | Kahlbom, Robin | |
dc.date.accessioned | 2009-01-15T14:54:43Z | |
dc.date.available | 2009-01-15T14:54:43Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/19073 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats behandlar hur man kan använda sig av problembaserat
lärande på en svensk gymnasieskola samt hur man kan arbeta
problembaserat med andraspråksutveckling. Undersökningen bygger på
klassrumsobservationer, lärarintervjuer och en elevenkät. Syftet är att se
hur PBL kan fungera i verkligheten samt hur PBL fungerar utifrån ett
andraspråksperspektiv.
Inom den teoretiska ramen för uppsatsen redogör jag grundligt för
teorierna bakom PBL samt dess funktion. Dessutom redogörs för hur
PBL interagerar med andraspråksutvecklande teorier.
Undersökningen visar att det fungerar bra att använda PBL i
verkligheten både som generell pedagogisk metod och som ett verktyg
för andraspråksutveckling. De pedagogiska resultaten tycks även få en
positiv effekt trots att man inte integrerar problembaserat lärande fullt
ut. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | PBL | en |
dc.subject | Andraspråksutveckling | en |
dc.subject | Interaktion | en |
dc.title | Pedagogisk strängteori - Hur problembaserat lärande manifesterar sig ur ett andraspråksperspektiv | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |